Kroppspositivistisk Julekalender, luke 10: Fremstilling av kvinnekroppen i reklame.

December 10, 2017

 

 

I 1994 kjørte folk av veien fordi Anna Nicole Smith prydet store bilboards kun iført undertøy, fordi det var noe nytt og uvant å se så seksualiserte reklamer. I dag minner disse bildene mer om julekort enn om undertøysreklamer, og vi er vant til langt sterkere saker.

Reklame omgir oss til 24-7, og fordi vi ser den hele tiden, er det nesten så vi ikke reagerer lengre. Det gjør dessverre også at ting normaliseres i større grad, som for eksempel seksualisering av barn i reklame, der jenter på ti ser ut som de er 20, og omvendt, eller der nakne kvinner benyttes for å selge bukser, bruktbiler, sjokolade eller parfymer, og reklamer der kvinner brukes som bruksgjenstander (flaskeåpnere, klesstativ, osv). Kvinnekroppen blir rett og slett fremstilles som et objekt, uten egen identitet, men som noe som skal være tilgjengelig og til glede for andre. Den er gjerne naken, eller i det minste eksponert, og helst med et sløvet «kom å ta meg blikk». Noe ganger får ikke produktet som skal selges plass i bildet en gang, og det er mange ganger jeg har lurt på hva disse nakne damene egentlig selger.

 

 

 

Dette bildet er et eksempel på hvordan kleskjeden American apparel fremstiller kvinner, og hvordan de fremstiller menn. Mens mennene er mannekenger, og viser klærne, viser heller kvinnene seg frem - og dette er ikke de verste en gang. Det finnes så mye dritt der ute, at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, og svært mange av de fremstiller altså kvinnene som passive og underdanige, mens mennene er de aktive, og dominerende.

Dette sender jo også signaler om at menn MÅ være harde og seksuelt aggressive, mens kvinner skal være myke, tilgjengelige og føyelige. Dette er to ganske kjipe bokser å dyttes inn i, og en kamp jeg føler ganske mange kjemper mot daglig,

 

 Det jeg vil med dagens post, er at du som forbruker skal være litt mer kritisk til hvordan reklamen fremstiller kropp og at kvinnekroppen blir brukt for å spille på sex, i reklame for alt fra bruktbil til burgere. Jeg anser også denne kampen som et ledd i et forbyggende arbeid, og jeg vet at mange av mine følgere er voksne mennesker, med barn, søsken, etc, og jeg tror det er viktig at vi alle sammen bedriver litt opplysningsarbeid, så de kommende generasjonene skjønner at det ikke er sånn verden er.

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

June 13, 2018

January 8, 2018

December 30, 2017

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Social Icon
  • FUIF3rW
  • Twitter Social Icon

Sosiale medier

 

© 2023 by Nicola Rider. Proudly created with Wix.com